Apabila talian disambungkan ke
internet, secara tidak langsung anda telah dihubungkan ke berjuta-juta komputer
seluruh dunia yang menawarkan pelbagai perkhidmatan yang boleh dan mampu
digunakan. Antara peranan-peranan berikut adalah :
Di mana mesej elektronik boleh dihantar dan diterima kepada
atau daripada sesiapa sahaja. Setiap orang masing-masing mempunyai alamat
e-mailnya yang tersendiri. Ini bertujuan untuk memudahkan pengagihan mesej di
kalangan mereka seperti mana penggunaan surat-menyurat. E-mail juga hampir sama
dengan surat biasa yang mengandungi alamat, nama dan isi kandungan. Yang
membezakannya ialah dari segi penghantaran e-mail tersebut adalah jauh lebih
pantas dan ekonomi berbanding yang lain dan proses tersebut berlaku dalam
setengah saat sahaja (mengikut kajian). Email ini juga boleh digunakan untuk
menghantar lampiran secara bersama. Antara domain yang ditawarkan di internet
adalah seperti Yahoo, Hotmail dan sebagainya.
IRC
atau Internet Relay Chat adalah suatu yang cukup digemari dalam internet sejak
kebelakangan ini. Pengguna boleh berinteraksi sesama mereka dalam talian
tersebut dengan hanya menggunakan papan kekunci bagaikan bercakap di dalam
telefon. Ini adalah jauh lebih ekonomi daripada penggunaan telefon. Ketika
ber’IRC’ ini, anda akan berada di dalam sebuah bilik sembang (chatroom),
terdapat pelbagai bilik-bilik sembang yang mempunyai nama-nama yang unik. Di
sinilah anda akan dapat berkomunikasi secara ‘on-line’ mengenai topik yang
diwar-warkan. Antaranya ‘Small Business’, ‘Business Law’, ‘Rule And Accounting’
dan banyak lagi. Bilik-bilik tersebut membolehkan anda berhubung secara terus
dengan pakar-pakar dalam bidang-bidang tertentu dari serata dunia dengan hanya
kos satu penggilan telefon tempatan.
Pelbagai
maklumat akan dapat diakses di mana-mana sahaja di merata dunia. Pengguna
internet dapat pergi ke lokasi mana-mana sahaja yang diinginkan maklumatnya
samada dalam bidang pendidikan, perdagangan, perubatan dan lain-lain. Pengguna
boleh menggunakan enjin pencari yang banyak terdapat di internet untuk
mendapatkannya. Yang penting, rentetan yang hendak dicari ditentukan, manakala
enjin pencari tersebut akan menentukan mana-mana pelayan yang disambung.
Keputusan carian akan memaparkan nama fail, saiz, tarikh data dicipta, lokasi
dan hos komputer di mana data tersebut berada. Setelah pengguna ini
mengetahuinya, FTP (File Transfer Protocol) digunakan untuk memindahkan fail
tersebut. Protokol ini membenarkan sambungan rangkaian ke komputer lain dan
seterusnya memindahkan fail, sekelompok fail atau keseluruhannya juga boleh
memindah pelbagai jenis fail termasuk aplikasi, teks, grafik, audio, video,
multimedia dan lain-lain.
Kumpulan
diskusi atau lebih dikenali sebagai newsgroup ialah proses pertukaran idea di
kalangan pengguna internet dari seluruh dunia. Melalui internet ini, anada akan
dapat melibatkan diri secara aktif atau sebaliknya dalam
perbincangan-perbincangan di seluruh dunia.
Pelajar
sekolah atau pelajar di Institut Pengajian Tinggi, dapat memperolehi maklumat
yang diinginkan melalui akses ke internet di mana-mana sahaja lokasi-lokasi
pendidikan atau agensi-agensi tertentu. Misalnya, seorang pelajar Malaysia
boleh mendapat maklumat sesuatu projek yang dibuat oleh pelajar universiti di
Amerika Syarikat. Manakala pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke luar negara
boleh mendapatkan maklumat mengenai syarat kemasukan, peruntukan yuran dan
selainnya dalam internet. Malahan guru pula boleh menjelajah ke seluruh dunia
untuk bertukar pendapat dengan sekolah-sekolah lain di seluruh dunia melalui
e-mail. Perpustakaan elektronik juga dapat membantu mereka dalam membuat
sesuatu penyelidikan. Berbagai masalah dapat diselesaikan dan berbagai maklumat
dapat diperolehi dengan lebih mudah, pantas dan berkesan jika dibanding dengan
penggunaan faks.
Internet
membantu menubuhkan syarikat-syarikat global. Internet memberi satu alat yang
sempurna untuk membantu syarikat-syarikat ini mengendalikan perniagaan tanpa
mendirikan syarikat mereka di sesebuah negara itu. Halaman web syarikat dibina
dan digunakan untuk menyampaikan maklumat syarikat kepada umum. Ia boleh
menjadi punca untuk maklumat asas mengenai produk-produk mereka, menjelaskan
matlamat-matlamat, visi-visi, strategi sesuatu korporat. Pembeli dapat memilih
produk atau perkhidmatan yang ditawarkan pada web tersebut.
Banyak
syarikat menggunakan web sebagai komunikasi ‘on-line’ yang cepat dan selamat
untuk berhubung dengan para rakan niaga dan para pembekal, dan juga membolehkan
pelanggan-pelanggan memesan produk-produk dan perkhidmatan mereka melalui
internet. Pengusaha-pengusaha boleh memudahkan kerja mereka dengan memesan
melalui internet.
Para
broker saham dan pelabur-pelabur boleh mengakses maklumat sesuatu perniagaan
untuk bursa-bursa saham melalui internet. Dari lokasi tersebut, para pelabur
akan mendapat prospektus yang cukup jelas mengenai sesuatu syarikat sebelum
melakukan pelaburan.
Persidangan
video ialah suatu aktiviti di mana pengguna boleh berhubung dengan sesiapa
sahaja di serata dunia melalui kamera video digital dan mikrofon yang disambung
kepada komputer peribadi melalui talian internet. Ini lebih ekonomi dan
penjimatan untuk ke sesuatu tempat. Dari segi perniagaan pula, ia secara tidak
langsung dapat mengelakkan pembaziran masa dan kos oleh pengurus atau
eksekutif. Dari segi pendidikan ia bermenafaat dari persidangan video sebab
kawasan-kawasan di luar bandar tidak akan dipencilkan dalam hal penjagaan
kesihatan lagi.
INTERNET
DALAM PENDIDIKAN
Internet merupakan jaringan
elektronik yang menghubungkan manusia dengan manusia yang lain di seluruh dunia
melalui komputer. Internet merupakan salah satu komponen yang penting di dalam
era ledakan maklumat secara global dan maklumat yang diperolehi adalah tanpa
sempadan . Pada ketika ini para pendidik dari semua peringkat di serata dunia
telah menggunakan internet untuk berkomunikasi, berkongsi maklumat sesama
mereka. Menurut Honey dan Henriquez (1993), yang di petik dari Rothenberg (1995),
penggunaan rangkaian kerja elektronik boleh membantu guru ( terutama guru baru)
dari segi menggurangkan pemencilan diri, mereka boleh berhubung sesama guru,
dan boleh meningkatkan professionalisme.
Penggunaan internet membolehkan kita
mendapatkan sumber maklumat kajian yang bermutu dan amalan aplikasi dari
kalangan para pendidik dan para pelajar (Means et al., 1993, yang di petik dari
Rothenberg (1995). Apakah Ciri-Ciri Pada Internet Yang Popular Di Kalangan
Pendidik Didalam Mengintegrasikan Kepada Proses Pembelajaran Dan Pengajaran ?
Penggunaan
e-mel merupakan komponen utama di kalangan pengguna internet ketika ini. Ianya
merupakan satu kaedah alat perhubungan untuk berhubung secara pantas, murah,
boleh dipecayai dan selesa. Pesanan dan pertanyaan boleh ditulis bila-bila masa
dan dihantar dari rumah atau pejabat akan terus sampai kepada penerima dalam
masa yang singkat. Antara perkara-perkara yang boleh dilakukan oleh guru dengan
mengunakan e-mel di dalam mengintegrasikan internet dalam proses pembelajaran:
- Berkomunikasi secara dalaman dan luaran sesama guru, ibu-bapa, pelajar, dan pihak jabatan.
- Mendapatkan khidmat nasihat pakar dan bantuan teknikal.
- Mengutus e-mel kepada sekolah lain mengenai bagaimana mereka mengendalikan sesuatu masalah.
- Berkongsi dan bertukar idea-idea bilik darjah ; teknik mengajar, pengajaran yang kreatif, maklum balas mengenai buku dan alat bantuan mengajar, dan sesuatu projek.
- Menghubungi agensi-agensi pusat dan sekolah lain mengenai sesuatu program dan polisi yang di gunakan di tempat-tempat lain.
Antara aktiviti yang boleh dilakukan
oleh pelajar melalui e-mel ialah:
- Berkongsi menjalankan sesuatu projek dengan sekolah-sekolah lain.
- Berbincang dengan rakan dari kalangan berbagai budaya dan latar belakang negara mengenai berbagai isu semasa.
- Mengalakan perkembangan bahasa terutama bahasa inggeris misalnya mendapatkan rakan pena melalui e-mel dari negara luar.
- Bertanyakan penyelesaian sesuatu masalah pelajaran
secara "on-line".
Kumpulan
Diskusi Internet secara asasnya adalah aplikasi dan lanjutan kepada penggunaan
e-mel secara berkesan. Komuniti-komuniti yang terbentuk secara elektronik yang
mempunyai minat yang sama membolehkan ahli-ahli yang menyertai kumpulan diskusi
berkongsi pendapat dan membantu diantara satu sama lain tanpa batasan sempadan
geografi. Terdapat beribu-ribu kumpulan diskusi yang boleh disertai oleh
pendidik mengikut minat mereka.
Di
Amerika Syarikat penggunaan pengkalan data ERIC dan ETS Test Collection
merupakan pengkalan data yang paling polular dikalangan pendidik dari semua
peringkat. Kita boleh mendapatkan data soal-selidik, artikel-artikel, rancangan
pengajaran, ujian, dan lain-lain alat pengukuran dari dua pengkalan data
tersebut. Kita juga boleh mengakses katalog dari perpustakaan misalnya
perpustakan Universiti Malaya dan lain-lain universiti luar negara serta
mengakses bahan-bahan teks bercetak dari badan kerajaan Amerika.
Halaman
web merupakan komponen yang menjadikan internet lebih menarik dan paling
diminati oleh sesiapa sahaja yang dapat mengaksesnya. Dengan lebih 50 juta
tapak halaman web dan dengan pertumbuhan 10 peratus setiap hari halaman web
merupakan sumber maklumat tak terhingga kandungannya. Kepada para pendidik
mereka boleh mendapatkan kandungan teks penuh, artikel, rancangan pengajaran ,
dan lain-lain bahan mengajar; maklumat mengenai projek-projek yang dijalankan
untuk pelajar mengambil bahagian dan berkogsi dengan rakan mereka dari
negara-negara lain; pendidikan keibu-bapaan, dan maklumat kesihatan serta
bermacam-macam maklumat lain yang boleh diperolehi dihujung jari mereka.
Menerusi
internet, fail-fail adalah mudah untuk dipindahkan dari satu komputer kepada
komputer yang lain menggunakan " File Transfer Protocol (FTP)".
Seseorang penulis itu boleh menghantar dan meminta rakan mereka mengenai
sesuatu bab artikel itu dengan cepat dan mudah melalui FTP terutama apabila
melibatkan sesuatu projek halaman Web yang mana pesertanya dari berbagai
tempat. Selain itu perisian-perisian yang boleh guna bersama dan percuma atau
berbayar boleh di turun beban ( download) untuk berbagai tujuan pendidik
Tidak ada komentar:
Posting Komentar